F.A.Q.
Wanneer u zich heeft aangemeld krijgt u inloggegevens om van start te gaan in onze tool. U kunt dan de portal zien en alvast een start maken met uw exportdocument. Na het sluiten van de overeenkomst Directe Vertegenwoordiging mag u ook daadwerkelijk uw aangiften indienen. Deze worden dan door ons gecontroleerd en bij akkoord naar de douane gestuurd.
Er zijn diverse betaalmogelijkheden. De meest voor de hand liggende is via iDEAL. Bij deze optie kunt u ervoor kiezen om elke aangifte afzonderlijk te betalen of om van tevoren meerdere credits aan te kopen om documenten mee af te rekenen. Deze laatste optie is vooral handig wanneer meerdere gebruikers binnen uw organisatie toegang hebben tot de portal, maar niet iedereen bevoegd is betalingen te doen.
Ook is er de optie om achteraf op rekening te betalen. U ontvangt dan wekelijks een factuur over de gemaakte documenten. Bij deze optie betaalt u iets meer per credit.
Een goederencode is een meercijferige code die wereldwijd gebruikt wordt om producten in te delen. Het wordt ook wel HS-code genoemd en elk mogelijk product kan worden geschaard onder een bepaalde code. Deze code bepaalt ook eventuele aanvullende regels en de invoerrechten.
Het is dus van groot belang goed te weten wat de goederencode is van uw product. In dit artikel is een uitgebreide uitleg te vinden voor het bepalen van een goederencode. Daar worden ook mogelijkheden aangereikt om extern informatie in te winnen.
Het Engelse woord ‘origin’ maakt het eigenlijk al duidelijk: oorsprong en herkomst lijken veel op elkaar. Ondanks dezelfde betekenis in het Engels zijn de verschillen toch groot. Kort gezegd kunt u stellen dat herkomst iets zegt over het land waar het product zich bevindt voorafgaand aan verzending en oorsprong in welk land de productie heeft plaats gevonden.
Oorsprong bepaalt de invoerrechten die betaald moeten worden. Wanneer goederen vanuit hier worden geëxporteerd is het goed uw klant te informeren wat de oorsprong is. Via Market Access Database is er de mogelijkheid om te controleren wat de mogelijke invoerrechten zijn in een ander land. Als de EU een handelsovereenkomst heeft met het derde land kan het zo zijn dat hier onderscheidt wordt gemaakt tussen EU oorsprong en de rest.
Dit is het verschil in het kort, maar de regels hieromtrent zijn nogal complex. Mocht u meer informatie wensen dan kunt u contact opnemen met ons.
Wanneer u met uw bedrijf grenzen verlegt en producten gaat verkopen buiten de Europese Unie dient u zich te registreren bij de douane. Het EORI-nummer is het nummer waarmee u bij de douane in alle lidstaten van de Europese Unie wordt geïdentificeerd. In Nederland is uw EORI-nummer in bijna alle gevallen identiek aan het BTW-nummer, minus de B01.
Wilt u controleren of deze registratie al in orde is dan kan dat hier: EORI-nummer controleren.
Heeft u nog geen EORI-nummer en wenst u dit aan te vragen, dan kunt hier de uitleg hierover vinden.
Geven de bovenstaande vragen niet het antwoord waar u naar op zoek was? Dan is er altijd nog de optie om onze kennisbank te bezoeken. Hier worden veel specifieke douaneonderwerpen verder uitgelicht. Uiteraard staat het u altijd vrij om contact met ons op te nemen indien u toch nog een andere vraag heeft.